Mindfulness över en kopp te

Går du och tänker på gårdagens problem? Eller drömmer du kanske om något som ska hända? Kommande semester, Lottovinst eller något annat. Då är du inte ensam, för det gör de flesta av oss.

Mindfulness är att leva i nuet

mindfulness vattendroppeMen hur mycket lever du i nuet egentligen? Det är ju i denna stund och i detta andetag som livet pågår. Gårdagen har passerat. Och sia om framtiden är vi inte tillräckligt smarta för att göra. Så varför inte leva här och nu?

Att leva i nuet kallas för mindfulness. Det är ett förhållningssätt som kommer från buddhismen men anpassats för att passa oss i nutiden. Du tränar mindfulness på två olika sätt, meditation och mindfulness i vardagen. Meditation är ett intressant ämne i sig, men eftersom det här är en teblogg ska jag inte sväva ut. Jag nöjer mig med en övning i hur du kan vara mindful i vardagen över en kopp te.

Träna mindfulness när du dricker en kopp te

mindful tekvinnaTillåt dig att bara dricka te när du dricker te. Vänta med att läsa tidningen. Spring inte runt och gör massa annat. Låt inte tankarna fara iväg, utan drick bara te. Det är att vara mindful.

Lägg märke till färgen på teet. Värmen från koppen. Ångan. Porslinet. Ja alla synintryck du kan tänkas få. Lägg inga värderingar i vad du ser. Utan låt det bara vara som det är.

Lukta på teet. Lite grann. Sen lite mer. Lägg märke till lukten och låt den vara som den är. Med mindfulness behöver du inte lägga några värderingar. Bara notera vad du upplever. Var öppen.

Smaka på teet. Läpparna mot den varma koppen. Teet värmer i munnen. Låt det vara kvar i munnen ett tag. Hur känns det? Vad upplever du? Ta en klunk till. Smakar den likadant? Eller skiljer sig smaken från den förra klunken? Fortsätt att njuta din kopp te i din egen takt. Ända tills det tar slut och vardagen tar vid.

Vill du veta mer om mindfulness?

Jag förstår om du upplever det här som ett verk av en sengångare, men mindfulness handlar om att vara här och nu. Inte i gamla minnen. Inte i en dagdröm. Mindfuless ger avslappning och egentid för dig. Med mindfulness upplever du livet här och nu.

Det här är bara ett lösryckt exempel på hur du kan tillämpa mindfulness över en kopp te. Men tror du att mindfulness kan vara något för dig kan du googla på ämnet. Jon Kabat Zinn betraktas som en guru i mindfulness. Ola Schenström och Henrik Kok är två svenska namn som lär ut mindfulness. Lycka till.

Annonser